Infolinia: +48 782 50 50 02 ‧ + 48 693 814 331
Wymiana opon w samochodzie ciężarowym nie jest prostym
przedsięwzięciem. Jednocześnie odpowiednie ogumienie to podstawa bezpiecznej
jazdy TIR-em, dlatego trzeba przygotować się na konieczność regularnego
wykonywania tej czynności. Jeśli jednak prawidłowo się przygotujemy, nie
powinniśmy mieć większych z tym większych problemów.
W tym artykule wyjaśnimy krok po kroku, w jaki sposób
przebiega wymiana opon w TIR-ach.
Wymiana opon w pojazdach ciężarowych krok po kroku:
1. Zanim zamontujemy poprzedni komplet opon ciężarowych, należy przygotować ogumienie na wymianę. W przypadku nowych opon tak naprawdę wyłącznie podczas ich zakupu musimy zwrócić uwagę, by dobrać produkty wyróżniające się wysoką jakością i parametrami dostosowanymi do specyfiki jazdy i parametrów pojazdu. Jeśli jednak dysponujemy już kompletem ogumienia z poprzednich sezonów, należy dokładnie sprawdzić jego stan, szczególnie pod kątem ewentualnych pęknięć czy uszkodzeń. Po dłuższym czasie magazynowania trzeba też upewnić się, czy nie zmniejszyło się ciśnienie w oponach lub nie uchodzi z nich powietrze.
2. Jeśli opony nie były przechowywane na felgach, musimy je na nie nałożyć z zastosowaniem odpowiednich narzędzi.
3. Gdy opony są już przygotowane, można przejść do demontażu kół. Gdy samochód nie jest jeszcze podniesiony, luzujemy śruby przy oponie. Następnie unosimy pojazd na podnośniku i odkręcamy koła dalej aż do samego końca. Kiedy koła są już zdemontowane, można przejść do kolejnego etapu prac.
4. Na tym etapie można przejść do montażu opon. Najpierw sprawdzamy, w jakim kierunku powinniśmy zakładać opony (zimowe są kierunkowe). Oznacza to, że ich bieżnik musi być ułożony w wyznaczonym przez producenta kierunku, aby zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas jazdy. Warto też kierować się zasadą zakładania opon odpowiednio do ich stan. Parę opon letnich w lepszym stanie zakładamy na tylną oś. Z kolei lepsze opony zimowe montujemy na przednią oś. W ten sposób zapewnimy optymalną przyczepność podczas jazdy na śniegu lub hamowania hamulcem ręcznym na suchej powierzchni w miesiącach letnich.
Firmy produkujące samochody stawiają coraz większe
wymagania producentom opon. Obecnie konstrukcja opony jest o
wiele bardziej złożona niż mogłoby się wydawać, nie jest to jedynie warstwa
ogumienia z charakterystycznie ponacinanym bieżnikiem jakby się mogło wydawać.
Współczesne opony poddawane są szczegółowym testom i analizom,
zanim zostaną oddane do użytku. Opony różnią się także budową w zależności od tego, w
jakim sezonie mają zostać użyte. Dlatego też tak często się podkreśla, że
prawidłowo dobrana do warunków pogodowych opona jest gwarantem bezpieczeństwa
na drodze.
Elementy budowy opony:
· drutówka — składa się ze zwojów drutu, na których umieszcza się
oponę na obręczy, pokryte są osnową (tekstylną),
· osnowa tekstylna — zbudowana z nylonu, wiskozy lub poliestru
osnowa ze splotów włókien połączonych z ogumieniem, tworzy konstrukcje opony,
· czoło opony — to część przednia opony, najbardziej widoczna,
na którą składa się bieżnik i warstwy wzmacniające,
· bieżnik — odpowiada za przyczepność opony do podłoża
i stopień zużycia opony, skrętność i kierowalność pojazdu,
· podkład bieżnika — warstwa zespolona z opasaniem stalowym
opony, pełni funkcję ochronną przed nadmiernym działaniem na przednia część
opony temperatur,
· warstwa wzmacniająca — występuje w postaci paska z gumy wzmacniającej
znajdującego się wewnątrz opony,
· stopka — zwana także kołnierzem opony lub paskiem
stopowym, to część przylegająca do felgi i mająca za zadanie amortyzację
ogumienia i zapobieganie odgnieceniom na skutek naporu masy auta,
· guma boku opony — pełni funkcję ochronną przed otarciami
czynnikami środowiska zewnętrznego, do którego mogą należeć: skoki temperatur,
promieniowanie UV oraz wpływ środków chemicznych,
· wypełniacz — jest odpowiedzialny za trwałość opony,
utrzymuje drutówkę, usztywnia pasek stopowy,
· kapa butylowa — warstwa gumy syntetycznej mająca za zadanie
uszczelnianie opony, nie przypuszcza powietrza i wody, tlenu i azotu do wnętrza
opony, występuje w oponach bezdętkowych,
· opasanie stalowe — uzbrojenie koła zwane inaczej karkasem,
najczęściej wykonywane z części stalowych (tkanin metalowych), wpływa na
kierowalność pojazdu.
Aby móc bezpiecznie poruszać się po drogach, należy regularnie dbać o przegląd auta oraz stan jego ogumienia. W specjalnie do tego przystosowanych warsztatach samochodowych, gdzie świadczone są usługi wulkanizacyjne, można dokonać kontroli stanu technicznego opon oraz ich ciśnienia. Ponadto należy zadbać także o odpowiednie dobranie opon do panujących warunków środowiskowych. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest brak wymiany opon letnich na zimowe, co może skutkować stworzeniem poważnego zagrożenia na drodze.
Opony — na co zwrócić uwagę, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo jazdy
Aby zapewnić sobie maksymalne bezpieczeństwo w trakcie
jazdy, należy zwrócić uwagę na:
· zakup opon tylko u renomowanych
producentów,
· regularne wizyty u wulkanizatora w celu
sprawdzenia poziomu napompowania opony, stanu jej zużycia i ogólnego stanu
technicznego,
· należy dostosować opony do pory roku,
· należy dobrać opony do rodzaju
pojazdu, trasy,
· odporność na aquaplaning.
Jak stan techniczny opon wpływa na bezpieczeństwo jazdy
Prawidłowy stan techniczny opon jest szczególnie ważny, kiedy bierzemy pod uwagę funkcjonalność opon w trudnych warunkach pogodowych, jak deszcz, śnieg, lód. Istotna jest też odporność na aquaplaning — czyli zdolność przyczepności opony do nawierzchni, która jest pokryta wodą. Za przyczepność do nawierzchni odpowiada zarówno stan bieżnika, jak i stopień zużycia opony. Od tych czynników zależy także ekonomia jazdy i zużycie paliwa.
Jak ciśnienie w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy
Odpowiednie ciśnienie w oponach wpływa na przyczepność
pojazdu do drogi i skraca odległość hamowania, co przekłada się na
bezpieczeństwo zarówno kierowcy, pasażera, jak i innych użytkowników ruchu
drogowego. Prawidłowe ciśnienie w oponach nie ogranicza się wyłącznie do nich,
wpływa też na zużycie opon, inaczej bowiem będą zużywać się opony odpowiednio
napompowane, inaczej zaś opony, w których ciśnienie nie jest zgodne z
zaleceniami producenta. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach jest przyczyną
wielu wypadków rocznie, czemu można zapobiec stosując środki prewencyjne w
postaci kontroli stopnia ich napompowania.
Pogoda w Polsce zmienną jest. Różnice atmosferyczne w
poszczególnych porach roku mogą być bardzo duże — począwszy od upalnych letnich
dni, skończywszy na bardzo mroźnych miesiącach zimowych z potężnymi opadami
śniegu. To wszystko sprawia, że kierowcy muszą być przygotowani na różne
warunki podczas jazdy. W krajach o tak zmiennych warunkach pogodowych niezbędne
jest posiadanie
Na początku musimy nadmienić, że różnice między oponami zimowymi a letnimi są zasadnicze
(przedstawimy je w dalszej części tekstu), dlatego ich wymiana jest
koniecznością. Na szczęście świadomość Polaków pod tym względem jest stosunkowo
wysoka, dlatego też znaczna większość właścicieli pojazdów regularnie zmienia
ogumienie.
Z naszego artykułu dowiesz się, jaka jest różnica między oponami
letnimi a zimowymi i dlaczego tak ważna jest sezonowa wymiana ogumienia.
Podstawowe różnice między oponami zimowymi a letnimi ujawniają się
w aquaplaningu. Z kolei śnieg dostaje się do
środka między lamele, co dodatkowo wpływa na lepszą przyczepność i stabilizację
toru jazdy.
Z kolei w oponach letnich występują gładkie klocki, które niemalże
kleją się do asfaltu, gdy powierzchnia jest nagrzana. W ten sposób samochód
jedzie stabilnie zarówno podczas jazdy po prostej, jak i na zakrętach. Środkowe
i boczne kanały odprowadzające wodę oraz zaokrąglone klocki bieżnika również
odpowiadają za bezpieczeństwo wykonywania manewrów.
Mieszanka gumowa w oponach musi być dostosowana do temperatury. W oponach letnich zastosowanie znajduje twarda guma,
która nie traci swojej konsystencji i nie topi się nawet pod wpływem bardzo wysokich
temperatur. Dzięki optymalnej lepkości nawet proste klocki są w stanie zapewnić
optymalną przyczepność do podłoża. Niestety podczas mrozów taka mieszanka
bardzo mocno twardnieje, przez co jej przyczepność jest znacznie słabsza.
Bardzo ważne jest więc, aby jesienią, zanim jeszcze temperatury zaczną
drastycznie spadać, zadbać o wymianę opon z letnich na zimowe.
Opony zimowe wykonane są z miękkiej gumy z dużą zawartością
krzemionki. Dzięki temu nawet przy dużych mrozach ogumienie zachowuje swoją
plastyczność, co wpływa na lepszą pracę lamelek i klocków. Są to właściwości,
które zapewniają bezpieczną i komfortową jazdę zimą, jednak w miesiącach
letnich zupełnie się nie sprawdzą. Dlatego też sezonowa wymiana opon jest w
naszym kraju koniecznością.
Opony są podstawowym wyposażeniem każdego pojazdu. Zarówno te osobowe, jak i rolnicze czy przemysłowe muszą być w doskonałym stanie, by gwarantowały pojazdom prawidłową jakość pracy i bezpieczeństwa. Głównym elementem opony, dbającym o jej sprawność jest bieżnik. Jakie pełni on funkcje?
Jest to zewnętrzna część opony, element, który ma bezpośredni kontakt z
podłożem, dlatego tak ważne jest, by był on wykonany odpowiednio do danego
zastosowania oraz nie był zniszczony nadmiernym użytkowaniem.
Bieżnik to warstwa połączona z
osnową, o różnej grubości i różnym ustawieniu rzeźby, zależnym od rodzaju opony –
gruba i wypukła polecana jest dla samochodów terenowych, zaś drobna i płaska
dla pojazdów jeżdżących po równych powierzchniach.
Bieżnik opony jest jej najważniejszym elementem. Od nich zależy nasze
bezpieczeństwo i komfort przejazdu.
• –
jest możliwe dzięki odpowiedniej rzeźbie bieżnika. Ta funkcja pozwala na bezpieczną
jazdę niezależnie od tego, czy świeci słońce, czy występują opady
atmosferyczne;
• – jest możliwe dzięki rowkom znajdującym się w
rzeźbie bieżnika;
• – bieżnik jest
elementem, który dzięki przyczepności do podłoża pozwala na szybkie zatrzymanie
auta w miejscu;
• – dzięki
bieżnikowi łatwiej prowadzić samochód, którego zachowanie na zakręcie jest
precyzyjne i niestwarzające zagrożenia;
• –
gruba rzeźba bieżnika zabezpiecza oponę przed pęknięciem od nadmiernego ucisku,
nierówności drogowych czy drobnych śmieci porzuconych na jezdni, z którymi ma
ona styczność na co dzień;
• – zużyty bieżnik lub całkowicie źle dobrana opona
do samochodu może powodować wytwarzanie głośnego hałasu w czasie jazdy, co
obniża komfort jazdy i zdolność do skupienia się;
• –
ta funkcja pozwala na szybsze wprowadzenie auta w ruch, co pozwala na
ograniczenie związanego z tym zużycia paliwa.
Dobry bieżnik to wysoki komfort jazdy. Ułatwia ją, doprecyzowuje i pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Dbałość o bieżnik opony podniesie wydajność samochodu oraz zagwarantuje nam przyjemną jazdę.
Opony odpowiadają za bezpośredni kontakt pojazdu z podłożem i
związaną z tym jakością jazdy. Odpowiadają za prawidłową przyczepność do
podłoża, bezpieczeństwo jazdy i jej komfort. Po czym rozpoznać, że opony są już
zużyte i nie nadają się do jazdy?
Jeśli czujesz, że coraz
częściej na
mokrej nawierzchni lub wyczuwasz podobne problemy przy próbach panowania nad
nim w czasie jazdy to znak, że czas rozważyć wymianę opon. wpływa także na
jej bezpieczeństwo, dlatego tak ważne jest, by dbać o ogumienie samochodu. czy to
niebezpieczeństwo, na które nie warto się narażać – odwiedź serwis ogumienia.
Na wszystkie wymienione powyżej problemy ma wpływ stan opon. Są one :
1. –
uniemożliwiające dalszą jazdę, np. pęknięcia czy rozdarcia gumy, które
doprowadziły do utraty ciśnienia w oponach;
2. –
np. wybrzuszenia lub odkształcenia boków. Obniżają one wszelkie funkcje opon
stwarzając niebezpieczeństwo zarówno dla nas, jak i innym użytkownikom drogi,
dlatego wymagają natychmiastowej wizyty w wulkanizacji;
3. –
np. odklejenie bieżnika. Dyskwalifikuje to oponę z całkowitego użytku, ponieważ
jazda na tak zepsutym elemencie mogłaby doprowadzić do wielu szkód w aucie i
zagrażałaby jego pasażerom;
4. – długoletnia
eksploatacja, wpływ skrajnie różnych temperatur oraz opadów atmosferycznych
znacząco wpływa na niszczenie się opon. Stare ogumienie pod wpływem różnych
czynników traci swoją jakość, zmniejszając poziom naszego bezpieczeństwa;
5. – norma
wg TWI wskazuje, że grubość bieżnika nie może spaść poniżej 1,6 mm. Zdarty
bieżnik eliminuje oponę z użytku, ponieważ traci ona przyczepność, zdolność
hamowania i wiele innych ważnych funkcji.
Sprawność opon zależy głównie od
tego, jak o nie dbamy. Nadmierna eksploatacja, brak przeglądów czy wyważania
opon prowadzi do ich szybkiego zniszczenia i konieczności wymiany. Należy dbać
o stan opon, by użytkowanie samochodu było bezpieczne zarówno dla nas, jak i
dla innych użytkowników ruchu drogowego.
Aby zapewnić podróżującym odpowiedni stopień bezpieczeństwa, opony
muszą być jak najlepiej dopasowane do warunków atmosferycznych, modelu
samochodu i felg. Inne będą dobrym wyborem zimą, inne sprawdzą się latem. Dla
tych, którzy regularnie zapominają o sezonowej zmianie opon, producenci
wymyślili opony uniwersalne, na których można bezpiecznie jeździć zarówno
latem, jak i zimą. W dzisiejszym wpisie przedstawimy najważniejsze parametry
opon do samochodów osobowych, na które trzeba zwracać uwagę, wybierając
odpowiedni zestaw do swojego auta.
•
Opony do samochodów osobowych muszą być odpowiednio dopasowane rozmiarem, aby
móc bez problemu założyć je na felgi. Najlepszym sposobem na wybranie
właściwego rozmiaru jest odczytanie go ze starych opon, które były wcześniej
założone na felgi naszego pojazdu.
•
Producenci podają tę wartość w milimetrach. Może wahać się w zakresie 125 mm do
335 mm. Szerokość opony jest uzależniona od szerokości felgi, na którą
zamierzamy ją zamontować.
•
Wybierając opony, zawsze zwracajmy uwagę na oznaczenia ich sezonowości. Opony zimowe nadają
się do jazdy w niskiej temperaturze, ponieważ są wyprodukowane z innej
mieszanki i mają inny wzór bieżnika niż ich letnie odpowiedniki. W warunkach
zimowych zapewniają doskonałą przyczepność, niestety latem mogą zmniejszać
bezpieczeństwo jazdy samochodem. Letnie opony są stworzone do jazdy w wysokiej
temperaturze, dlatego będą najlepszym wyborem na sezon wiosenno-letni.
•
To oznaczenie informuje użytkowników, z jaką maksymalną prędkością może
poruszać się auto na tych oponach.
•
Dzięki tej informacji wiemy, jakie jest maksymalne dozwolone obciążenie jednej
opony, zakładając, że jedziemy z maksymalną dopuszczalną dla niej prędkością.
Zawsze wybierajmy opony z indeksem nośności zalecanym przez producenta.
•
Na oponie mamy zaznaczoną średnicę felgi, na którą można ją bezpiecznie
założyć.
Najważniejsze przy wyborze odpowiednich opon jest bezwzględne stosowanie się do
zaleceń producenta samochodu. Można stosować zamienniki, ale tylko te, które są
przez niego zalecane. Ich całkowita wysokość nie może różnić się o więcej niż
2% od rozmiaru zalecanego.
Opony są istotnym elementem samochodu, tira, motocyklu, czy
urządzeń rolniczych. Mają one kontakt z nawierzchnią, dlatego
Usługi wulkanizacyjne w swojej ofercie obejmują wymianę opon.
Najczęściej wymienia się je w sezonie letnim i zimowym. Na tzw. zimówki
najlepiej przejść, gdy temperatura powietrza na dworze spada poniżej 7°C.
Nie zawsze jest konieczna wymiana opon. Niekiedy wystarcza ich
naprawa. Uszkodzenia mogą powstać w przypadku kontaktu pojazdu z ostrym
narzędziem leżącym na jezdni. W tym przypadku serwisant dokładnie oczyści
oponę, a następnie ją diagnozuje.
Jeżeli stan ogumienia opon jest dobry, warto przechować opony.
Można przechowywać je na własną rękę lub skorzystać z usług przechowywali opon.
Serwis nie tylko je przechowa, ale przed założeniem je wyczyści i nałoży na
felgi samochodu.
Na początku należy je dokładnie oczyścić, ponieważ na opony . W ich dokładnym umyciu pomoże szampon samochodowy i
szczotka. Preparatu nie stosuje się na bieżniku, a na bocznej części opony.
Środki te spowalniają proces starzenia się opon samochodowych czy
rolniczych. Następnie należy je zabezpieczyć odpowiednim preparatem i
wysuszyć.
Dodatkową ochronę stanowią worki lub tekstylne pokrowce, które
skutecznie izolują przechowywane opony od zabrudzeń i promieniowania UV. Należy
się upewnić, że worki są w środku suche.
Felgi stalowe wymagają mniejszego nakładu pracy. Wystarczy umyć je
odpowiednim preparatem i osuszyć, gdyż pozostawione wilgotne mogą ulec
zardzewieniu.
Opony przemysłowe ze względu na funkcje, jakie
spełniają oraz warunki pracy, w jakich zwykle znajdują zastosowanie, muszą
wyróżniać się wyjątkową wytrzymałością, wydajnością i niezawodnością. Bardzo
ważny jest również optymalny dobór ogumienia do maszyn i urządzeń zarówno pod
względem budowy, jak i podstawowych właściwości. W tym artykule przedstawiamy
najważniejsze rodzaje opon
przemysłowych.
Rodzaje opon przemysłowych. Klasyfikacja
pod względem budowy wewnętrznej
Jest to podstawowy podział opon przemysłowych, który
uwzględnia przede wszystkim ich budowę. Wyróżniamy:
· opony przemysłowe
diagonalne (niekiedy stosowana jest nazwa
‘opony krzyżowe’) - wyróżniają się gumową nicią osnowy, czyli kordem. Dwie
warstwy kordów ułożone są na ukos względem siebie. Dzięki temu ogumienie jest
bardzo trwałe, wytrzymałe, twarde i odporne na zużycie.
· opony przemysłowe
radialne (zwane również oponami
promieniowymi) - nie posiadają krzyżowana się gumowej nici osnowy. To z kolei
sprawia, że opony są nieco lżejsze, mają lepszą nośność i mniejsze opory
toczenia.
· opony przemysłowe
diagonalne z opasaniem - można je
określić jako wersja opon łącząca pewne właściwości opon diagonalnych i
radialnych. Podobnie jak diagonalne posiadają dwie krzyżujące się warstwy,
jednak jedna z nich stanowi zwykły kord, a druga jest specjalnym opasaniem
osnowy. Taka budowa opony pozwala na zmniejszenie dynamicznych odkształceń.
Rodzaje opon przemysłowych. Klasyfikacja
pod względem właściwości
Również pod względem kluczowych właściwości możemy
wyróżnić kilka rodzajów opon przemysłowych:
· opony MTP - znajdują zastosowanie m.in. w pojazdach
rolniczych i maszynach wykorzystywanych w kamieniołomach. Zapewniają dobre
prowadzenie tego typu pojazdów.
· opony EM - wykazują podobne właściwości do opon MTP,
jednak stosowane są w takich maszyna jak np. zgarniarki czy spycharkach.
· opony superelastyczne - stosowane są przede wszystkim w wózkach
widłowych. Są stabilne i odporne na przebicia.
· opony amortyzujące - również bywają wykorzystywane w wózkach
widłowych. Zapewniają wysoki poziom stabilności i amortyzacji. Cechują się
doskonałą wytrzymałością.
· opony pneumatyczne - wśród tego typu ogumienia występują zarówno
opony pneumatyczne, jak i radialne. Zapewniają stabilną jazdę i dobrą trakcję.
Najczęściej znajdują zastosowanie w przypadku pojazdów używanych np. na
lotniskach czy stoczniach.
Wybierając opony
samochodowe, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych cech, które będą
miały
Indeks nośności wyznacza
Wybierając opony do samochodu, należy pomnożyć nośność każdej z
nich przez liczbę kół. W ten sposób otrzymamy wynik, który stanowi masę pojazdu
wraz z dopuszczalnym obciążeniem. Warto przy tym uwzględnić dodatkowe duże
ładunki, jeśli zamierzamy takie przewozić swoim pojazdem.
Nośność opony jest bardzo ważna przede wszystkim ze względu
na
, co jednak pociąga za
sobą pewne konsekwencje - zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do zalet takiego
rozwiązania zaliczamy większą stabilność jazdy i mniejsze nagrzewanie się
opony. Niestety są i pewne wady, a mianowicie mniejszy komfort podróży ze
względu na sztywniejszą konstrukcję opony. Trzeba też liczyć się ze
zwiększonymi oporami toczenia.
Opony samochodowe dzielimy na dwa podstawowe rodzaje: letnie i zimowe. Rozróżnienie to wynika przede wszystkim z określonych właściwości
poszczególnych typów ogumienia, które produkowane są z zastosowaniem różnych
mieszanek gumowych.
Dwóch kompletów opon wymienianych w zależności od sezonu
potrzebujemy przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Jednocześnie na
rynku dostępne są opony
uniwersalne, tzw. całoroczne. Jakie są ich właściwości i kiedy znajdują zastosowanie?
Czy i komu opłaca się inwestować w ten rodzaj ogumienia? Na te pytania
spróbujemy odpowiedzieć w dalszej części naszego artykułu.
Zanim przejdziemy do omawiania cech opon uniwersalnych, warto
zastanowić się nad tym, dlaczego właściwie powstało ogumienie sezonowe. Wielu
kierowców jeszcze pamięta, że
Oczywiście kwestie marketingowe też miały tutaj pewne znaczenie,
gdyż klienci potrzebowali nie jednego, a dwóch kompletów opon, dzięki czemu
producenci mogli podwoić swoją sprzedaż, co dodatkowo zmotywowało ich do
rozpowszechnienia takiego rozwiązania.
Opony
uniwersalne nie zniknęły całkowicie z oferty producentów ogumienia. Co
więcej, nadal wielu klientów chętnie po nie sięga, a dodatkowo obecnie ich
jakość jest zdecydowanie lepsza niż kiedyś.
Jeszcze kilka lat temu ogumienie całoroczne nie zapewniało zbyt
dobrych właściwości, takich jak np. przyczepność czy trakcja. Producenci nie
skupiali się na ich ulepszeniu, gdyż cała ich uwaga poświęcona była oponom
sezonowym. Obecnie jednak sytuacja nieco się zmieniła.
Sceptycy stwierdzą zapewne, że „jak coś jest do wszystkiego, to
jest do niczego”. Oczywiście i w tym stwierdzeniu jest ziarno prawdy. Aby opona
uniwersalna rzeczywiście zapewniła nam optymalne bezpieczeństwo i zimą i latem
musi przede wszystkim wyróżniać się
W niektórych przypadkach dobrej jakości opony uniwersalne mogą
zapewnić nam
Jeśli jednak jeździsz dużo, często, intensywnie i na dalszych
trasach, lepiej zaopatrzyć się dwa komplety opon sezonowych.
Opony do traktora przeznaczone są do ciężkiej pracy i intensywnej
eksploatacji w trudnych warunkach. Muszą wyróżniać się wysoką jakością,
wytrzymałością i odpornością. Każdego dnia narażone są na oddziaływanie
ciężkiego sprzętu. Traktor jeździ po nierównym, wymagającym terenie — polach,
łąkach, lasach. Często działa też pod dużymi obciążeniami. Specjalnie
wzmocniony bieżnik to jedna z cech, jakimi powinny wyróżniać się opony do traktora.
Wyróżniamy dwa podstawowe typu opon rolniczych:
W oponach radialnych zastosowano wzmocnione czoło (opasanie
opony), a kordy osnowy poprowadzone zostały prostopadle do drutówki. Dzięki
temu możliwa jest praca przy dużo niższych ciśnieniach — odkształceniom ulegają
ściany boczne i bark opony, a nie czoło, które optymalnie przylega do gruntu,
wpływając na równomierne rozłożenie siły powodowanych przez traktor. W ten
sposób zmniejszone jest parcie na grunt, co skutkuje mniejszym ugniataniem
powierzchni, po której przemieszcza się ciągnik.
Jednak opony diagonalne też mają swoje zalety, do których
zaliczamy
Ogumienia diagonalne wyróżnia się wielowarstwową budową osnowy i
charakterystycznym ustawieniem włókna kordu. Poszczególne warstwy tkaniny
(których może być wiele) ułożone są względem sąsiadujących w krzyżujący się
sposób. To właśnie taka budowa wpływa na dużą wytrzymałość opon. Jednocześnie
trzeba pamiętać, że do poprawnej pracy potrzebują one dość wysokiego ciśnienia,
co skutkuje mocniejszym ubijaniem gleby. Przy zbyt małej ilości powietrza może
dochodzić do odkształceń opony.
Opony w traktorze wpływają na bezpieczeństwo, wydajność i
efektywność pracy. Nawet niewielkie uszkodzenie może wiązać się z koniecznością
naprawy lub wymiany ogumienia, co często skutkuje przestojami w pracy. Jeśli w
gospodarstwie posiadamy tylko jeden traktor, problem może być dość poważny.
Dlatego zawsze warto stawiać na dobrej jakości opony rolnicze o odpowiednio
dobranych parametrach.
Opony do traktorów i innych maszyn rolniczych warto kupować w
sprawdzonych miejscach, np. naszym sklepie internetowym , gdzie
zapewniamy szeroki wybór sprawdzonych produktów, atrakcyjne ceny i fachowe
doradztwo.
Podczas doboru opon samochodowych, trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na ich rozmiar. Na szczęście wymiary opon są znormalizowane, dlatego podstawowa wiedza na ten temat wystarczy, aby wybrać odpowiedni produkt.
Aby przekonać się, jakie opony pasują do naszego pojazdu,
najlepiej zajrzeć do
Oto przykład schematu oznaczenia opon:
· 195 - szerokość opony wyrażona w milimetrach. Oznacza to, że w
przypadku naszej opony odległość pomiędzy ściankami bocznymi wynosi 195 mm.
· 65 - wysokość profilu. Określa ona stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Zatem jest to 65% z 195 mm. Przy wyliczaniu tej wartości warto skorzystać z kalkulatora rozmiaru opon.
· R - oznacza, że ta opona ma typ budowy radialny.
· 15 - średnica koła samochodu (osadzenia). Jest wyrażona w calach.
· 91 - wartość indeksu nośności.
· T - indeks prędkości klasy T.
Oznaczenia wymiarów opon rolniczych i przemysłowych mają podobnych
schemat, jednak mogą być nieco bardziej rozbudowane. Niekiedy znajduje się też
oznaczenie informujące nas o tym, że dane ogumienie zostało wzmocnione (XL).
Wiedza na temat rozmiaru opon samochodowych jest
nam niezbędna przy wymianie ogumienia. Nie jest jednak tak, że musimy wybierać
wyłącznie rozmiary, które odpowiadają kołom fabrycznym. Zmiana parametrów
często jest konieczna w przypadku zamienników, które są chętnie wybierane ze
względu na niższe ceny. Informacje na temat rekomendowanych zamienników coraz
częściej pojawiają się m.in. w instrukcji obsługi pojazdu.
Jeśli jednak decydujemy się na takie rozwiązanie, musimy pamiętać,
że
Oznaczeń na oponach jest sporo. Nie zawsze wiemy, co oznaczają poszczególne symbole, składające się z cyfr i liter. A warto je znać, gdyż stanowią źródło bardzo ważnych dla użytkowników informacji, jak np. rok produkcji czy maksymalna prędkość, z jaką można jeździć na danym ogumieniu. W tym artykule podpowiadamy, jak “rozszyfrować” najważniejsze oznaczenia na oponach samochodowych, które powinieneś znać.
Aby łatwiej było wytłumaczyć poszczególne symbole,
szczególnie te dotyczące rozmiaru opony, posłużymy się przykładowym
oznaczeniem: 205/50R17 93W.
Oznaczenia liczbowe
- 205 – szerokość opony (podana w milimetrach)
- 50 – stosunek wysokości opony do jej szerokości
(wyrażony w procentach, czyli np. 50%)
- 17 – średnica obręczy (wyrażona w calach)
- 93 – maksymalny dopuszczalny nacisk na oponę
Oznaczenia wyrażone w literach
Konstrukcja opony:
- R – w naszym przykładzie występuje litera “R”, która
oznacza oponę radialną
Mogą jednak pojawić się też symbole, oznaczające inną
konstrukcję opon, czyli np.:
- D – opona diagonalna
- B – opona opasana
- RF – opona samonośna
- ZR – “Z” określa indeks prędkości, “R” - opona
radialna
- brak litery - domyślnie opona diagonalna
Indeks prędkości
- W – indeks prędkości, który wyznacza, z jaką
maksymalną prędkością można jeździć pojazdem wyposażonym w dany model opony. W
przypadku “W” oznacza to do 270 km/h.
Stosowane są inne symbole wyznaczające maksymalne
prędkości, zaliczamy do nich:
- J – do 100 km/h
- K – do 110 km/h
- L – do 120 km/h
- M – do 130 km/h
- N – do 140 km/h
- P – do 150 km/h
- Q – do 160 km/h
- R – do 170 km/h
- S – do 180 km/h
- T – do 190 km/h
- H – do 210 km/h
- V – do 240 km/h
- Y – do 300 km/h
- VR – powyżej 210 km/h
- R – powyżej 240 km/h
Oznaczenie roku produkcji
Istotnym symbolem jest też data produkcji opony,
zawarta w kodzie DOT. Przykładowo: 2310 - oznacza, że oponę wyprodukowano 23.
tygodnia 2010 roku. Jeśli jednak opona wyprodukowana została przed rokiem 2000,
pojawi się na niej oznaczenie, składające się tylko z trzech cyfr, np. 139, co
oznacza 13. tydzień 1999 roku (aby zaznaczyć, że chodzi o lata 90', obok
symboli umieszczano znak trójkąta).
Oznaczenia sezonu
Te oznaczenia odnoszą się do 3 sezonów, na które przeznaczone
są poszczególne rodzaje opon, a więc:
- opony zimowe:
3PMSF lub M+S. Pierwszy to skrót od ang. Three Peak Mountain Snowflake.
Występuje jako symbol potrójnego szczytu górskiego z płatkiem śniegu. Taka
opona musi przejść szereg testów, które potwierdzają jej bezpieczne zachowanie
na śniegu. M+S to skrót od ang. Mud and Snow. Oznacza, że bieżnik danej opony
radzi sobie z błotem i śniegiem (nie jest to jednak oznaczenie opony zimowej
zgodne z normami).
- opony letnie:
symbol chmurki z padającym deszczem lub słońcem (nie jest to znormalizowane).
- opony całoroczne:
napis All Season lub symbole obrazujące cztery pory roku.
Oznaczenie ciśnienia
Informacja o maksymalnym dopuszczalnym ciśnieniu
poprzedzona jest napisem Max Inflation lub tylko MAX. Określona wartość podana
jest w jednostkach PSI lub kPa.
Kiedy opona już nam przestanie służyć ze względu na
wiek, zużycie bądź usterkę, której nie da się usunąć, bardzo często pojawia się
pytanie, co właściwie należy z nią zrobić. Jest to odpad, którego nie można
nieodpowiedzialnie wyrzucić, gdyż stanowiłby poważne zagrożenie dla środowiska
naturalnego. Jednocześnie opony samochodowe stanowią bardzo wartościowy surowiec wtórny,
który odpowiednio zutylizowany i przetworzony, może zostać ponownie
wykorzystany. Zużyte opony trzeba więc zutylizować. Jak i gdzie to
zrobić?
Zużyta opona — gdzie można ją oddać?
Istnieje kilka możliwości, aby “pozbyć” się zużytych
opon. Jednym z nich jest dostarczenie ogumienia do Punktu Selektywnej
Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Są one zlokalizowane na terenie
większości gmin, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w twojej okolicy prowadzony
jest taki punkt. Oddasz do niego zużytą oponę bezpłatnie.
Każdy samorząd lokalny w wyznaczonych terminach
prowadzi też zbiórki odpadów, których nie można wyrzucić do
standardowego pojemnika. W ramach takiej zbiórki również będziemy mogli pozbyć
się zużytej opony.
Kolejna możliwość to Centrum Utylizacji Opon.
W tym przypadku będziemy musieli najpierw skontaktować się z centralą firmy, a
następnie dowieść opony do wskazanego podmiotu, który je odbierze.
Pamiętaj, że nie wolno nieodpowiedzialnie
wyrzucać opon, np. do lasu lub ich palić! To bardzo niebezpieczne i
szkodliwe z punktu widzenia ekologii, a dodatkowo narażasz się na poważne kary.
Biorąc pod uwagę fakt, że oddając opony do utylizacji, rzadko musimy pokrywać
jakiekolwiek koszty - nie warto ryzykować ani narażać środowiska naturalnego.
Opony — niebezpieczny odpad, który
powinien zostać zutylizowany
Opony to bardzo niebezpieczny dla środowiska
naturalnego odpad. Mieszanka gumowa, z której są wykonane, zawiera w sobie
mnóstwo syntetycznych substancji chemicznych i związków metali, które stanowią
poważne obciążenie dla środowiska, a ich okres biodegradacji wynosi nawet 100
lat. To jeden z powodów, dla których przepisy prawne (i zdrowy rozsądek)
nakazuje utylizację opon.
Ciśnienie w oponach, zarówno w przypadku pojazdów
osobowych, jak i ciężarowych, motocyklowych czy przemysłowych, ma bezpośredni
wpływ zarówno na komfort i bezpieczeństwo, jak i koszty związane z eksploatacją
samochodów. Zarówno zbyt wysokie, jak i nazbyt niskie wartości mogą mieć
negatywne konsekwencje.
W tym artykule podpowiemy, jak sprawdzić optymalne
ciśnienie w oponach
samochodowych, aby ryzyko wystąpienia awarii lub utraty
panowania nad autem.
Jak sprawdzić zalecane ciśnienie dla
danej opony?
Przede wszystkim warto pamiętać, że każde auto może
wymagać nieco innego poziomu ciśnienia w oponach. Wartość ta zależy od kilku
czynników, w tym m.in. masy i gabarytów pojazdu czy też przewożonego w nim
towaru.
Informacji na temat ciśnienia należy szukać na oponie. Z boku opony powinna znaleźć się wartość określająca
maksymalne dopuszczalne ciśnienie, czyli MAX PRESSURE. Przykładowo, MAX
PRESSURE: 300 kPa oznacza, że dla danej opony maksymalne dopuszczalne ciśnienie
wynosi 300 kilopaskali. Aby uzyskać wynik w barach, wystarczy przesunąć
przecinek o dwie cyfry w lewo, co da nam wynik 3,0 bara (taką wartość
powinniśmy otrzymać podczas pomiarów ciśnienia z zastosowaniem manometru).
Jednocześnie warto pamiętać, że wartość ta dotyczy
maksymalnego ciśnienia, którego wartość zawsze jest większa od
zalecanego. Zalecany poziom ciśnienia określany jest przez producenta. Oprócz
tego informację na ten temat znajdziemy na tabliczce znajdującej się na słupku
samochodu, na przednich drzwiach przy zamku lub na klapce wlewu paliwa. Dane na
temat zalecanych ciśnień do konkretnych opon powinniśmy też uzyskać od
sprzedawcy opon podczas zakupów czy w serwisie wymiany opon.
Prawidłowe ciśnienie w oponach -
dlaczego to takie ważne?
Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach jest
ważne przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Nieprawidłowe
wartości mogą prowadzić do m.in. przebicia opony lub jej rozerwania. Oprócz
tego zbyt niski poziom ciśnienia może wydłużać drogę hamowania.
Jest to również jeden z czynników wpływających na
koszty eksploatacji pojazdów.
Zbyt niskie ciśnienie przyczynia się do większego spalania, a także znacznego
skrócenia przebiegów ogumienia.
Opony są jedynym pomostem łączącym samochód z
nawierzchnią drogi. Odgrywają one niezwykle istotną rolę, zapewniając
prawidłowe działanie układów sterowniczych auta.
Ogumienie powinno być dobrane do rodzaju samochodu i
jego klasy. Producenci aut zamieszczają wytyczne,
dotyczące rozmiaru kompatybilnych opon, w tym średnicy i szerokości. Należy ich
bezwzględnie przestrzegać. Ważna jest także wysoka jakość wykonania i
wytrzymałość opon, która odpowiada za maksymalne obciążenie pojazdu. Istotną,
choć wydawałoby się oczywistą zasadą, jest używanie takich samych opon.
Doświadczone osoby mogą samodzielnie odczytywać oznaczenia parametrów opon. W
razie wątpliwości warto skorzystać z porady specjalistów.
Jakie rodzaje opon występują na rynku?
Przed zakupem trzeba się zastanowić nad wyborem
opon. Na rynku można znaleźć opony sezonowe: letnie i zimowe oraz opony
całoroczne. W przypadku opon sezonowych trzeba pamiętać o ich
regularnej wymianie. Opon letnich nie powinno się wykorzystywać przy temperaturze
otoczenia, niższej niż 7 stopni Celsjusza. Konstrukcja opon zimowych
pozwala na utrzymanie lepszej przyczepności w trudnych warunkach pogodowych,
m.in. dzięki charakterystycznej rzeźbie i większej głębokości bieżnika
ogumienia. Nad kupnem opon uniwersalnych powinny zastanowić się osoby, które nie chcą
często wymieniać opon, a ich jazda przeważnie ogranicza się do ruchu
miejskiego.
Ile kosztują poszczególne typy opon specjalistycznych?
Ceny ogumienia zależą m.in. od: producenta, typu
bieżnika, ilości testów, która została przeprowadzona na danych oponach oraz
klasy ogumienia. W przypadku opon letnich, ceny
zaczynają się już od 89 zł za oponę i dochodzą do pułapu 4150 zł za ogumienie
marki Pirelli. Nowe opony zimowe można kupić w przedziałach cenowych: 85 zł -
5289 zł za pojedynczą oponę. Koszt zakupu najtańszych opon
wielosezonowych zaczyna się już od 90 zł. Za najdroższy model tego
typu opony trzeba zapłacić 1936 zł. Jak widać, ceny opon specjalistycznych są
mocno zróżnicowane, dzięki czemu każdy użytkownik samochodu znajdzie coś
odpowiedniego dla siebie!
Aquaplaning
(akwaplanacja) to sytuacja,
w której koła samochodu tracą bezpośredni kontakt z nawierzchnią, a tym samym
przyczepność.
Przyczyną
zjawiska jest dostanie się wody pomiędzy oponę a jezdnię, czyli tak zwany wodny klin. Skutkiem takiego
zdarzenia jest utrata
kontroli nad pojazdem mechanicznym. Podczas jazdy po mokrej
nawierzchni bieżnik opony doskonale radzi sobie z odpychaniem wody na zewnątrz.
Kiedy jednak opona trafi na głębszą kałużę, lub wypełnioną wodą koleinę
dochodzi do omawianego, niebezpiecznego zjawiska.
Jakie są
formy aquaplaningu?
Wyróżnia
się dwa rodzaje
akwaplanacji: wzdłużną oraz poprzeczną. Pierwsza z omawianych
form dotyczy sytuacji, w której samochód jedzie po prostej drodze i z dużą
prędkością wjeżdża np. w głęboką kałużę. Następuje wtedy chwilowa utrata
przyczepności kół do drogi, podczas której samochód nie reaguje na prowadzenie.
Aquaplaning poprzeczny jest znacznie bardziej niebezpieczny. Może do niego
dojść na zakrętach, nawet przy niewielkich prędkościach. Skutkiem tego rodzaju
sytuacji jest często wypadek pojazdu z osi zakrętu, który może być tragiczny w
skutkach.
Jakie
czynniki zwiększają prawdopodobieństwo zjawiska aquaplaningu?
Na
utratę kontroli nad samochodem, podczas jazdy po mokrej nawierzchni wpływ ma
wiele czynników. Część z nich jest zależna od kierowcy., np.:
-
jakość i parametry opon samochodowych, w
tym rzeźba bieżnika;
-
szybkość przejazdu;
-
stan techniczny pojazdu, w tym sprawne zawieszenie i prawidłowe ciśnienie w
kołach;
Poza
wyżej wymienionymi istnieją także czynniki, na które kierowca nie ma wpływu:
-
chropowatość oraz stan nawierzchni jezdni;
-
ilość wody, która znajduje się na drodze;
-
masa własna samochodu (niski ciężar własny auta zwiększa ryzyko poślizgu).
Warto
więc zadbać o stan techniczny pojazdu i dostosować prędkość do warunków
atmosferycznych oraz sytuacji na drodze. Niech zjawisko aquaplaningu będzie
znane jedynie w teorii!
Indeks nośności LI (Load Index) oznacza maksymalne, dopuszczalne obciążenie pojedynczej opony. Obciążeniu w kg odpowiada kod numeryczny na boku opony np. 195/65R15 91T oznacza że maksymalna nośność dla jednej opony to 615 kg.
Poniższa tabela przedstawia indeksy nośności z odpowiadającymi im wartościami w kg.
|
|
|
Indeks prędkości SI (Speed index) oznacza maksymalną prędkości, przy której opona może przenieść obciążenie odpowiadające indeksowi nośności np. 195/65R15 91T oznacza max. 190 Km/h.
Poniższa tabela przedstawia indeksy prędkości z odpowiadającymi im wartościami w Km/h
Indeks SI | max prędkość w km/h |
---|---|
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
VR | >210 |
ZR | >240 |