Jazda na oponach uniwersalnych. Czy to ma sens?

Opony samochodowe dzielimy na dwa podstawowe rodzaje: zimowe i letnie. Rozróżnienie to wynika przede wszystkim z określonych właściwości poszczególnych typów ogumienia, które produkowane są z zastosowaniem różnych mieszanek gumowych. 

Dwóch kompletów opon wymienianych w zależności od sezonu potrzebujemy przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo. Jednocześnie na rynku dostępne są opony uniwersalne, tzw. całoroczne. Jakie są ich właściwości i kiedy znajdują zastosowanie? Czy i komu opłaca się inwestować w ten rodzaj ogumienia? Na te pytania spróbujemy odpowiedzieć w dalszej części naszego artykułu.

Kiedy zaczęliśmy sezonowo wymieniać opony w samochodach?

Zanim przejdziemy do omawiania cech opon uniwersalnych, warto zastanowić się nad tym, dlaczego właściwie powstało ogumienie sezonowe. Wielu kierowców jeszcze pamięta, że w latach dziewięćdziesiątych jeździliśmy głównie na oponach uniwersalnych. Dopiero wraz z rozwojem technologicznym mieszanek gumowych, a także samych samochodów, których moc znacząco wzrosła, zaistniała konieczność podniesienia właściwości jezdnych opon. Okazało się, że aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy w różnych warunkach, konieczne jest zastosowanie różnych mieszanek gumy adekwatnie do panujących warunków atmosferycznych zimą i latem.

Oczywiście kwestie marketingowe też miały tutaj pewne znaczenie, gdyż klienci potrzebowali nie jednego, a dwóch kompletów opon, dzięki czemu producenci mogli podwoić swoją sprzedaż, co dodatkowo zmotywowało ich do rozpowszechnienia takiego rozwiązania.

Po co właściwie produkowane są opony uniwersalne?

Opony uniwersalne nie zniknęły całkowicie z oferty producentów ogumienia. Co więcej, nadal wielu klientów chętnie po nie sięga, a dodatkowo obecnie ich jakość jest zdecydowanie lepsza niż kiedyś.

Jeszcze kilka lat temu ogumienie całoroczne nie zapewniało zbyt dobrych właściwości, takich jak np. przyczepność czy trakcja. Producenci nie skupiali się na ich ulepszeniu, gdyż cała ich uwaga poświęcona była oponom sezonowym. Obecnie jednak sytuacja nieco się zmieniła. Nowoczesne opony całoroczne zapewniają bardzo dobre parametry jezdne w różnych warunkach, zachowują swoje właściwości zarówno w warunkach zimowych, jak i letnich. Nieźle radzą sobie w błocie pośniegowym, jak i podczas wiosennych czy jesiennych opadów.

Sceptycy stwierdzą zapewne, że „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”. Oczywiście i w tym stwierdzeniu jest ziarno prawdy. Aby opona uniwersalna rzeczywiście zapewniła nam optymalne bezpieczeństwo i zimą i latem musi przede wszystkim wyróżniać się bardzo wysoką jakością. Dlatego wybierając ogumienie całoroczne (ale i sezonowe), zawsze dokładnie analizujemy przede wszystkim parametry techniczne i sięgajmy po produkty sprawdzonych producentów.

Kiedy warto zdecydować się na opony uniwersalne?

W niektórych przypadkach dobrej jakości opony uniwersalne mogą zapewnić nam bezpieczeństwo i komfort jazdy. Mogą być optymalnym rozwiązaniem przy łagodnych warunkach pogodowych. Sprawdzą się w przypadku kierowców, którzy jeżdżą sporadycznie lub na krótkich trasach i nie eksploatują pojazdu zbyt ekstremalnie. Jeśli jeździsz autem wyłącznie do pracy po regularnie odśnieżonych drogach miejskich, opony całoroczne mogą być dobrą inwestycją.

Jeśli jednak jeździsz dużo, często, intensywnie i na dalszych trasach, lepiej zaopatrzyć się dwa komplety opon sezonowych.

 

niedziela poniedziałek wtorek środa czwartek piątek sobota styczeń luty marzec kwiecień maj czerwiec lipiec sierpień wrzesień październik listopad grudzień

Nowa rejestracja konta

Posiadasz już konto?
Zaloguj się zamiast tego Lub Zresetuj hasło